SEO - få mere organisk trafik
Et af de absolut mest effektive værktøjer indenfor online markedsføring er SEO (search engine optimization). Formålet med SEO er at skaffe mere organisk trafik til jeres site og samtidig sikre, at sitets indhold er relevant i forhold til jeres brugeres søgninger. Men at lave god, langtidssikret søgemaskineoptimering er en mangefacetteret opgave, der både stiller krav til tekniske detaljer, analytiske værktøjer, generel forretningsforståelse og ikke mindst godt indhold. Hos Heyday kan vi hjælpe jeres virksomhed med alle de mange nuancer af SEO-disciplinen.
Søgeordsanalysen
Forud for enhver SEO-relateret opgave ligger søgeordsanalysen. Det er her vi sammen beslutter os for, hvilke søgeord der er mest relevante for jer at blive fundet på: hvor mange søger på netop dette ord, og genererer disse søgninger konvertering? Det er også her, vi finder ud af, hvor hård konkurrencen er - altså, hvor mange andre virksomheder, der gerne vil findes på de samme ord. Er konkurrencen tæt, stiller det højere krav til jeres indhold. Har I en nichevirksomhed eller et meget specifikt produkt, har I med den rette SEO-indsats til gengæld rigtig gode muligheder for at få en gunstig placering i Googles søgeresultater.
Søgeordsanalysen giver jer også et fingerpeg om, hvordan I kan optimere jeres tekstindhold på sitet, og hvilke emner, I med fordel kan skrive om på f.eks webshoppen, bloggen eller i jeres nyhedsfeed. Tekstforfatning er en uundgåelig nødvendighed for effektiv SEO, så når søgeordsanalysen ligger klar, er næste skridt at få implementeret søgeordene på jeres eksisterende indhold eller at skrive helt nye tekster. Heyday hjælper naturligvis gerne med produktion af relevant, søgemaskineoptimeret indhold.
En vigtig del af søgeordsanalysen er at forstå brugernes søgeintentioner. Skal du skaffe dig en bedre synlighed af dit website, skal du derfor skabe indhold, der besvare brugernes søgeintentioner, og ikke kun deres søgeord. Her kan du læse om søgeintentioner.
Teknisk SEO
Bag ethvert SEO-optimeret site ligger en lang række tekniske detaljer. Den tekniske SEO-disciplin går, lidt karikeret sagt, ud på at please Google. Det drejer sig nemlig i høj grad om at sende et signal til Google om, at jeres site er pålideligt, relevant og troværdigt. Dette gøres blandt andet ved at tjekke for duplikeret indhold, hastigheden, mobiloptimering, canonical links, hreflang, tekst i forhold til koder, komprimering af siderne og meget mere.
Se vores artikel om 12 tekniske SEO-elementer, som er vigtige at få styr på for maksimal optimering af dit website.
Er I i tvivl om, hvorvidt jeres site performer optimalt i forhold til SEO? Så bestil et SEO-sundhedstjek, hvor vores eksperter udarbejder en komplet analyse af jeres sites eventuelle udfordringer og problematikker samt ikke mindst hvordan det løses.
Onpage optimering
Når sitet teknisk er i orden, kan vi begynde at optimere siderne til jeres vigtige søgeord. Onpage SEO omhandler alt, som I selv eller sammen med Heyday kan rette inde på jeres website. Vi gennemgår fx jeres sidetitler, H1 og H2 overskrifter, URL-adresser, metabeskrivelser, ALT tags og meget mere.
Google slår meget hård ned på duplikeret indhold på website, så en vigtig del af onpage optimering er også, at gennemgå sitet for eventuel duplikeret indhold. Herunder duplikerede sidetitler, metabeskrivelser, indhold med mere. Læs meget mere om duplikeret indhold her.
Vi benytter også intern linkbuilding, så vi sikre, at alt jeres indhold om et emne, skabe værdi for til jeres vigtigste sider ud fra tankegangen om Pillars & Clusters.
Vi analyserer også jeres vigtigste konkurrenter, og kommer med anbefalinger til hvor meget indhold der skal være på den enkelte side, for at I kan overhale jeres konkurrenter.
Offpage optimering
Når først I har alt det tekniske og onpage indholdet i orden, er det en god ide at begynde at kigge på offpage optimering. Offpage optimering er alt det, der ikke foregår på jeres eget website. Her er det først og fremmest tale om linkbuidling. Linkbuilding betragtes af Google som en slags anbefaling af sitet fra et andet site. Hvis mange andre troværdige og relevante sites anbefaler jeres side, hæver det værdien af siden i Googles øjne. Relevante sider er fx jeres leverandører og samarbejdspartnere. Heyday anbefaler altid kvalitets linkbuilding frem for kvantitets linkbuilding.
I skal også være opmærksomme på, om der er sites uden troværdighed der linker til jeres site. Disse link kan faktisk trække værdien af jeres website ned. Så Heyday anbefaler altid at der foretages et grundigt backlink-audit, så vi kan fortælle Google, at de ikke skal tage hensyn til disse ”dårlige” backlinks.
Start med et grundigt SEO-audit
Er du i tvivl om, hvorvidt jeres website performer optimalt i forhold til SEO? Vores specialister kan hjælpe jer med afklaring af jeres nuværende performance og udarbejde en komplet analyse af jeres sites eventuelle udfordringer og problematikker samt ikke mindst hvordan det løses.