af Christina Larsen, Client Account Manager & Partner
Heyday skaber digitalt indsamlingsunivers til Kirkens Korshær
Digital indsamling gav 625.000 kroner
Hvad gør man, når Covid-19 bliver stopklods for den årlige landsindsamling, hvor frivillige går fra dør til dør med raslebøsser? Man skaber naturligvis et digitalt fundraising-univers støttet op af en landsdækkende kampagne på sociale medier.
Heyday og Kirkens Korshær lancerede i uge 47 den første digitale landsindsamling, hvor der blev sat fokus på danske hjemløse.
Vi har – som med alt andet i denne tid – prøvet kræfter med noget helt nyt. Vi har ikke kunnet holde de sædvanlige aktiviteter med åben varmestue, store tartelet- og kageborde, modeshows, koncerter og alt det andet, vi plejer at gøre som optakt til vores landsindsamling. Vi ville heller ikke bede folk tage en risiko ved at trave gader og stræder tynde, ringe på og holde raslebøssen frem. Derfor har vi måttet finde nye, digitale og virtuelle veje – og med det in mente, kan vi være glade for og stolte over resultatet, siger chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen.
Når landsindsamlingen bliver digitaliseret
Med en verdensomspændende pandemi pustende i nakken, er der mere end nogensinde brug for hjælp til danske hjemløse. Så hvad gør man, når det ikke længere er en mulighed at tage raslebøssen i hånden og stemme dørklokker? Man tænker i nye arbejdsgange og laver et digitalt indsamlingsunivers.
Heyday har udviklet en kampagnehjemmeside, som gør det muligt for danskerne at skabe deres egen digitale indsamling, som kan deles med venner, bekendte og familie på Facebook.
At man kan skabe sin egen digitale fundraiser på Facebook, giver det ekstra personlige lag til indsamlingen, som man også oplever, når man går fra dør til dør. Det er ikke Kirkens Korshær, der direkte opfordrer danskerne til at støtte de hjemløse, det er derimod ens mor, ven eller kollega. Og netop dét har givet en troværdighed til kampagnen, fortæller Anders Lorentz, direktør og partner hos Heyday.
Personlige fortællinger
Indsamlingsuniverset er støttet op af autentiske historier fra to tidligere, århusianske hjemløse, som bliver formildet gennem video, billeder og lyd. Det kan virke besynderligt, men ikke desto mindre er det sandt, at et hjem med fire vægge ikke altid er den umiddelbare lykke for en hjemløs. Følelsen af hjem og tryghed findes nemlig også i en varm kop kaffe, et oprigtigt smil eller i en samtale med et andet menneske, der rent faktisk bare lytter. Det er følelsen af at høre til og blive accepteret.
Nyt samarbejde
Heyday har tidligere udviklet støtte- og indsamlingskampagner for blandt andet AIDS-Fondet, Kræftens Bekæmpelse og Foreningen Grønlandske Børn. Det er dog første gang, at Heyday og Kirkens Korshær forenes i et direkte samarbejde, selvom man tidligere har krydset veje. Hos Heyday er man glade for at kunne hjælpe en virksomhed som Kirkens Korshær med at øge indsamlingsbidragene, så blandt andet århusianske hjemløse kan få en hjælpende hånd.
Hos Kirkens Korshær lægger man heller ikke skjul på, at det nye samarbejde er et godt match:
I sommers stod vi i Kirkens Korshær overfor en helt ny udfordring – at lave en 100% digital landsindsamling og det tilbød Heyday at hjælpe os med. Sammen har vi lavet kampagnen Hjem for Hjemløse, der på en flot og stærk måde understreger vores arbejde med hjemløse og socialt udsatte lokalt i Danmark. For Kirkens Korshær er det vigtigt at samarbejde med nogen, som forstår vores arbejde og som har hjertet på rette sted. Det er der ingen tvivl om, at vi har fundet hos Heyday, fortæller Henriette Aarslev Clausen, Projektleder Korshærsdage, kampagne og indsamling 2020.
Pengene, der er samlet ind i kampagneugen, går direkte til Kirkens Korshærs arbejde for socialt udsatte mennesker i Danmark. Der blev indsamlet i alt 625.373,98 kroner.