af Sophie Meiling, Content & Paid Social Specialist
Instagram er i fuld sving med at udrulle og teste opdateringer, der kommer til at påvirke dine kreativer, hvordan dit indhold rangeres, og hvordan dit indhold generelt performer.
Instagram har nemlig varslet opdateringer til feedet, til deres Direct Message-funktioner, til deres algoritme, tagging og meget, meget mere. Og det er ikke uvæsentlige opdateringer, der udrulles i løbet af 2022.
Video
Videos stigende popularitet på sociale medier er ikke gået Instagrams næse forbi. I 2020 introduceres Reels som et nyt, videobåret format på Instagram. Det har unægteligt været som en konsekvens af den store konkurrence fra TikTok, som er den mest downloadede app siden 2018.
I dag er Reels et af Instagrams vigtigste features, og Instagrams direktør, Adam Mosseri, har på Twitter meddelt, at video kun bliver vigtigere på Instagram.
Og hvad betyder det så for dig og din virksomhed? Hvis I ikke allerede tænker video som en del af jeres content- og SoMe-strategi, så er det på tide at skifte fokus. Instagram kommer nemlig til at rangere videoindhold højere end nogensinde før.
Det leder os videre til et testformat, som Instagram i disse dage tester; immersive feed experience.
Det, som Instagram kalder “immersive experience” er, at videoer og billeder skal fylde mere af skærmen, som vi kender det fra TikTok. Derfor kommer mere og mere indhold til at være i 9:16 format. Det har en kæmpe betydning for alle de kreativer, der udrulles på sociale medier. Vi formoder ligeledes også, at det får stor impact på annonceringsformater.
Lige nu er immersive-feedet i test hos nogle kreatører, og det har modtaget blandede anmeldelser. Kreatørerne efterspørger mere kontrol over, hvordan deres indhold vises.
Instagram lægger ikke skjul på, at videoformatet kommer til at dominere endnu mere, end det tidligere har gjort.
Algoritme & feed
Det største mysterium siden fødslen af sociale medier såsom Instagram har været algoritmen - og navnligt hvordan vi forstår algoritmen, så vi kan nå flest muligt mennesker med vores indhold.
Instagram arbejder med flere algoritmer afhængigt af, hvor på platformen du befinder dig. Vi taler dog ofte om det som en samlet algoritme. Algoritmens fornemmeste opgave er at gøre brugeroplevelsen bedre ved at afkode, hvilket indhold du kan lide og derfra forslå indhold til dig, som er værdifuldt og interessant for lige netop dig.
Det gør Instagram ved at rangere indhold, og det skifter løbende, hvordan Instagram rangerer indhold.
Før vi hopper ind i, hvor Instagrams algoritme er på vej hen, lad os kaste et blik tilbage på, hvordan den har udviklet sig.
Før 2016 mødte alle brugere på Instagram et kronologisk feed, som viste posts i den rækkefølge, som de var blevet opslået. Fra 2016 og frem har Instagram arbejdet med et feed dikteret af algoritmen, som rangerer indhold, som den på baggrund af dine tidligere interaktioner, tror, at du gerne vil se.
Det har siden 2016 været et stort ønske for mange brugere at få det kronologiske feed tilbage. Nu er det ønske så småt ved at gå i opfyldelse, fordi Instagram har introduceret to nye feed-visninger: “Following” og “Favorites”. Disse feed-visninger muliggør visning af indhold i en kronologisk rækkefølge. Det er dog ikke muligt at gøre dette til default, så hver gang du hopper ind på app’en er standardvisningen “Home”, som er den algoritmiske visning, vi kender.
Endnu en opdatering til Instagrams algoritme får særlig stor betydning for virksomheder, der arbejder meget med influencers eller som genbruger meget indhold på deres Instagram-profiler.
Instagram planlægger nemlig at udrulle en opdatering, der kommer til at rangere indhold efter originalitet. Det betyder, at originalt content rangeres højere end indhold, der tidligere har været på platformen. Dette hænger naturligvis sammen med Instagrams store fokus på at være en platform for kreatører.
Tags
Et nyt feature, der allerede er blevet udrullet i 2022, er muligheden for at tagge de mennesker, der er med behind the scenes såsom fotografer, stylister og makeupartister i posts. Det giver de taggede mulighed for at poste i deres feed og på den måde få credit for det bidrag, som de har ydet til en kampagne, en shoot eller lignende.
Det betyder for virksomheder også, at de kan give credit til samarbejdspartnere eller aftale med dem, at de kan bruge contentet på deres kanaler og på den måde nå en helt ny målgruppe.
Subscriptions
Instagram har et stort fokus på at gøre platformen så kreatørvenlig som overhovedet muligt. Derfor er det vigtigt at sikre, at influencere og kreatører har mulighed for at profitere af deres indhold.
For at hjælpe kreatørerne økonomisk på vej, introducerer Instragram i løbet af 2022 “Subscriptions”. Der betyder helt konkret, at brugere kan abonnere på deres yndlingskreatører og se stories, lives eller posts, som kun subscribers kan se. Det personliggør oplevelsen og kan på sigt være med til at skabe tættere communities omkring en kreatør eller influent.
Hvordan virksomheder kan benytte sig af dette er endnu uvist, men tiden vil vise, om det kan være med til at skabe yderligere eksklusivitet for nogle brands eller influenter.
Direct Message
Instagram er et socialt medie, og de gør nu indsatser for at gøre Instagram endnu mere social ved at implementere ændringer til Direct Message, der gør det muligt at sende musik, se venner og følgeres aktivitetsstatus og slå beskeder på silent.
Afslutningsvis…
Vi ser generelt et skifte mod video, som har været længe undervejs. Den hårde konkurrence fra TikTok fortsætter med at udfordre Instagram til at pushe mere videobåret indhold, og det ændrer gradvist det sociale medie fra en “image sharing”-app til en app med video-content.
Algoritmen er evigt foranderlig - det er en kendsgerning. Hvordan de nye opdateringer kommer til at forme Instagram vil tiden vise, men vi ved, at det kommer til at have betydning for brands og virksomheder, om de kan placere sig i “Favorites”-kategorien, og ligeledes får det betydning for eksponeringen, at brands har en følgerskare, da følgerne kan fravælge at få vist brands, de ikke kender ved hjælp af “Following”-visningen.
De nye muligheder for tagging, subscriptions og Direct Message får større betydning for kreatører end for brands, men brands kan i fremtiden måske skulle forhandle på nye områder med kreatører, hvis de eksempelvis ønsker samarbejder, der benytter “Subscriptions”-funktionen.
Der er ingen tvivl om, at Instagram undergår kæmpe forandringer i 2022.
Ønsker du at vide mere om SoMe og content marketing?
