af Henrik Sandberg, Online Media Specialist
Hvordan udnytter du viden om søgeintentioner?
Google er i de seneste par år blevet bedre og bedre til at genkende brugerens søgehensigter, og det viser sig nu i søgeresultaterne. Skal du forbedre relevansen af din hjemmeside og dermed forbedre dit websites synlighed, skal du derfor skabe indhold, der kan besvare brugernes søgehensigter og ikke ”bare” besvare søgeord.
Bag enhver Google-søgning er der en søgehensigt. Brugerne leder hver især efter noget, når de søger på internettet - svarene på deres problemer, oplysninger om tilgængelige tjenester eller et website med et produkt de ønsker sig. Hvis du vil have, at din virksomhed bliver opdaget af brugere på internettet i 2019, skal dit indhold derfor optimeres til brugerens søgehensigter.
Søgninger, de ord og sætninger som folk skriver i søgefeltet, bliver normalt delt op i 3 forskellige typer søgninger eller intentioner:
- Navigationssøgninger
- Informationssøgninger
- Transaktionssøgninger.
I forbindelse med SEO har vi i mange år haft en tendens til at snakke mere om søgeord end søgeintentioner. Men nu skal vi tale om søgeintentioner. Lad os give dig en mere detaljeret beskrivelse af de tre typer søgninger og forklare hvordan du kan målrette dem med dit websteds indhold.

Navigationssøgninger
En navigationssøgning er en søgning, der er indtastet med det formål at finde et bestemt websted eller en webside. En bruger kan eksempelvis indtaste YouTube i Googles søgelinje for at finde YouTube-siden i stedet for at indtaste webadressen i en browsers adresselinje. Faktisk er Facebook og YouTube de to mest benyttede søgninger på Google, og disse er begge navigationssøgninger.
Hvordan skal du målrette til navigationssøgninger? Du har faktisk ikke en særlig stor chance for at optimere til en navigationssøgning, medmindre du tilfældigvis ejer det websted, som personen søger. Navigationssøgninger har meget klare søgeintentioner - brugeren har et nøjagtigt websted i tankerne, og hvis du ikke ejer denne side, er du ikke relevant for deres behov.
Google betegner denne type søgninger som go query, og de har endda reduceret det samlede antal resultater på den første side fra 10 til 7 resultater (og nogle gange kun 6 resultater). Dette har resulteret i en samlet nedgang på 5,5 % på organiske resultater på første side. Tanken fra Google er, at det ikke er nødvendigt at vise 10 resultater på første side.
Tip: Prøv at søg på dit eget brand eller virksomhedsnavn. Ideelt set vises dit website øverst i de organiske resultater og i de betalte resultater, hvis en bruger søger efter dit mærke eller firmanavn. I mange tilfælde er det værd at købe søgeordet, også selv om du ranker organisk for det, fordi din samlede fortjeneste vil blive større. Brand søgeord i Google Ads har en tendens til at skabe både klik og konverteringer.
Informationssøgninger
Informationssøgninger er søgninger, der dækker et bredt emne som Danmark eller lastbiler, for hvilke der kan være tusindvis af relevante resultater. Når nogen indtaster en informativ søgeforespørgsel i Google, søger denne bruger efter information - dermed navnet. De søger sandsynligvis ikke efter et bestemt websted som ved en navigationssøgning, og de ønsker ikke at købe noget i øjeblikket. De ønsker enten svaret på et spørgsmål eller at skaffe informationer om et emne.
Hvordan kan du målrette mod disse informationssøgninger? Den bedste måde er med højkvalitets SEO-indhold, der giver nyttige oplysninger og er relevante for søgningen. Wikipedia er f.eks. god til at give grundlæggende informationer om mange emner. Derfor placerer Wikipedia sig på første side for omkring halvdelen af alle informationssøgninger.
Her er nogle af de måder, du kan målrette trafikken, der fører til dit websted gennem organiske søgninger:
- Skriv blogposts fyldt med tips, der vil være nyttig for dine potentielle kunder - hvis du er PR-konsulent, kan du f.eks. skrive blogposts om, hvordan du skriver en pressemeddelelse.
- Lav en video, der er relevant for din virksomhed (et website der skriver om forbedringer af hjemmet kan f.eks. lave en video om, hvordan man bygger et træhus).
- Skriv en detaljeret, trinvis vejledning, der belyser en proces, der er relevant for din virksomhed (f.eks. ligesom Moz’ store begynderguide til SEO).
- Design en infographic, der viser et koncept.
Der er mange måder at henvende sig til informationssøgninger på. Målet er at placere dig selv som en troværdig, autoritativ kilde til information. Hvis du kan svare på en søgers spørgsmål, vil de være mere tilbøjelige til at tænke på dig positivt i fremtiden, også når de senere hen skal ud og købe noget.
Samtidig kan du skaffe dig god SEO-værdi. Du får flere besøg på dit website. Du får mere målrettet indhold på dit site. Du kan få gode interne links til dine kategorisider. Alt sammen noget der er godt for din SEO.
Når brugerne benytter informationssøgninger, benytter de oftest ord som hvordan, hvad er, bedste måder at, alternativer, guide, whitepaper, undersøgelse, de bedste, top osv.
Transaktionssøgninger (eller købssøgninger)
Transaktionssøgninger indeholder typisk mærke- og produktnavne f.eks. Samsung Galaxy S10 eller et mere generisk navn som kaffemaskine, eller indeholder udtryk som køb eller bestille. Med disse søgninger vil brugeren foretage et køb i den nærmeste fremtid og er med andre ord ved konverteringstragtens slutning. Mange lokale søgninger såsom Aarhus vinbutik er også transaktionssøgninger. Det er også under transaktionssøgninger, at du finder lokale søgninger, restaurantsøgninger, hotelsøgninger, flysøgninger osv.
Hvordan skal du optimere til transaktionssøgninger? Der er faktisk ingen grund til at målrette transaktions-søgninger med organisk indhold, men du bør overveje at bruge PPC som f.eks. Google Ads til at målrette mod disse søgeord – fordi:
- Det er denne type søgninger, der giver den højeste ROI i Google Ads. Hvis folk ønsker at købe et bestemt produkt, er betalte annoncer et lige så godt valg som organiske søgninger.
- Betalte annoncer tager meget af den synlige plads øverst på Googles resultatside. Hvis du ønsker at ligge synligt øverst på siden over folden, bør du derfor overveje Google Ads.
- Med Google Shopping kan Google desuden tilbyde, at du kan inkludere et billede af dit produkt. Dine muligheder i de organiske resultater er mere begrænsede og mindre kontrollérbare.
- Folk klikker på betalte resultater i forhold til organiske resultater i forholdet 2 til 1 ved søgninger med købsintentioner. Det skyldes sandsynligvis, at sponsorerede resultater optager meget skærmplads på disse typer søgninger, og fordi de nye annonceformater er meget iøjnefaldende.
Dette er nogle af grundene til, at vi anbefaler at bruge Google Ads til transaktionssøgninger. Det er en skalérbar og omkostningseffektiv måde at generere kundeemner og salg på.
Brugere der benytter transaktionssøgninger, bruger gerne ord som købe, sammenligne, aftale, rabat, discount, download, forsendelse, kupon, anmeldelse, brandnavne, produkt, service, gratis prøveversion eller tilbud.
Heyday står altid klar til at hjælpe dig med at finde dine kunders søgeintentioner og rådgive dig i, hvordan du fremtidssikrer din SEO.
Læs mere om SEO.